Kaudulla National Park

26 juli 2017 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Het is gedaan met het relaxen, vandaag gaan we verder. We zijn allemaal op tijd wakker, het is gisteren niet laat geworden. Na het eten nog een paar potjes gekaart en daarna ons bed opgezocht. Niet meer naar het strand geweest dus. Na het ontbijt gaan we onze spullen inpakken. Intussen heeft zich een hele apenfamilie gesetteld op het parkje. Ze lopen over de daken en hangen in de bomen. Het personeel probeert ze weg te jagen door stenen te gooien. Het is ook niet handig om hier apen te hebben, ze nemen van alles mee als er eten op het terras ligt. We leggen ons eten dat al klaar ligt om mee te nemen maar snel nog even binnen. Volgens Sep en Mats lijkt de baas van de familie op koning Julian van de film Madagaskar.
Onze chauffeur is er al om half 11. Hij loopt nog even naar het strand en om precies 11 uur vertrekken we. Hij vraagt ons wat we willen, of het ons leuk lijkt onderweg al een nationaal park te bezoeken. Dat lijkt ons een prima plan! Op weg er naar toe zien we 10 km buiten Trinco een aantal huisjes staan die compleet overwoekerd zijn. De chauffeur vertelt ons dat dit gebied flink geteisterd is tijdens de burgeroorlog, de huisjes zijn hiervan nog stille getuigen. Dit doet me ook weer denken aan gisteren, Tom en ik stonden aan het strand en we stelden ons daar voor hoe het er uit moet hebben gezien vlak voordat de tsunami kwam en hoe die alles overweldigende golf alles heeft meegesleurd. Kippenvel!
Na zo'n anderhalf uur komen we aan bij het gebied van Kaudulla National Park. We reserveren een safari jeep en gaan eerst lunchen. Als je een gids hebt weet hij de goede adresjes waar hij ook iets te eten krijgt. Dit is voor hem dan gratis omdat hij toeristen meebrengt. Het eten was prima maar erg pittig.
Om half 2 vertrekken we richting het park. Als we binnen komen zien we een aantal apen en heel veel verschillende vogels. Het zeil wordt opengeklapt en we kunnen nu staan in de jeep. Na een eind door de bossen komen we op een enorme open plek met in het midden een groot water. We rijden langs de bomen en wat hebben we een geluk! Al heel snel (we staan dan stil, onze kids heeft de olifant al gehoord) komt er een olifant uit de bosjes. Wat een ervaring! 1000 keer mooier dan een olifant in een dierenpark of zoals 2 jaar geleden op een park in Thailand waar je op olifanten kon rijden. Dit is precies hoe ik het me had voorgesteld! We zijn alle 6 helemaal enthousiast. De olifant is ook nog bijzonder, het is een mannetje mét slagtanden, dit is maar bij ongeveer 5% van de mannetjes het geval. Hij loopt vlak langs onze jeep en daarna door naar het meer. Een hele tijd later komt er nog een mannetje het bos uit. Ze wisselen elkaar af bij het water. Super om te zien! Hierna begint het lange wachten. Het is erg warm en we hebben eigenlijk te weinig water bij ons. Onze gids weet wel de goede plekjes te vinden. We staan tegen de bosrand en horen de olifanten door het bos lopen. We hopen nu op vrouwtjes, want zij leven in de kudde, mannetjes leven alleen. Na meer dan een uur komen ze dan toch! Vlak voor onze heep lopen ze het bos uit, we kunnen nog net een stukje naar achteren. Een andere jeep krijgt een boze trompetter van een mama olifant. Hoe prachtig! Er zijn zelfs kleintjes bij van nog maar een week oud, ongelooflijk mooi om dit in het wild te zien. Opeens zijn er ook ontzettend veel jeeps, ik denk wel 100. We verbazen ons waar deze allemaal vandaan komen. Ook de olifanten komen nu overal de bossen uit, we denken in totaal wel zeker 80! Ze lopen naar het meer om zich te wassen en zo'n 150 liter water te drinken. Olifanten eten per dag 250 kilo groen en lopen ongeveer 20 kilometer. Ze slapen maar 4 uur, de groten staand en de kleintjes liggend. Na nog een tijd gekeken te hebben keren we terug naar de ingang van het park. Onderweg zien we bij een ander meer in het bos nog 2 krokodillen. Wat een dag! Eentje om nooit te vergeten!
Een klein uur later zijn we bij ons hotel in Polonnaruwa. Het is inmiddels bijna 7 uur en al donker. De kinderen duiken nog even het zwembad in. Wij zitten even buiten voor we aan tafel gaan. Tot onze grote verrassing verschijnt achter het hek opeens een olifant! Er 'wonen' hier aan het meer 8 olifanten en af en toe komen ze iets te eten halen. Hoe leuk! De werknemers hier geven 'm iets te eten en daarna vertrekt ie weer.
Na een heerlijke maaltijd kaarten we nog een paar potjes en dan vertrekken we weer naar onze kamers. Morgen gaan we hier de tempels bezoeken, om 10 uur staat onze chauffeur/gids weer voor ons klaar.

1. Oma:
    26 juli 2017
    wat zien jullie veel mooie verhalen ,gr oma
  2. Irene van de Wouw:
    Gaaf!!