Playa del Carmen - Merida

14 juli 2018 - Mérida, Mexico

Vandaag ons laatste ontbijt op deze heerlijke plek. De jongens ontdekken dat binnen de wedstrijd België-Nederland bezig is, maar helaas verbreekt de verbinding als ze binnen komen. Bente besluit te gaan vloggen met onze nieuwe camera. Ben benieuwd! Ze kan pas thuis alles gaan monteren, we hebben geen laptop bij ons.
Na het ontbijt pakken we ons boeltje in, zetten alles in de auto en checken uit. Het kost even moeite om de stad uit te komen, maar eenmaal op weg gaan we als een trien. De wegen zijn erg rustig. Wel een beetje saai. Aan beide kanten is het enige dat we zien groene bomen en struiken, kilometers lang. Geen dorpje, helemaal niets. Zo'n 80 km voor Chichén Itzá worden we opeens van de weg gehaald. We zien gelijk dat het geen politie is. Het blijkt dat ze hier tickets verkopen voor Chichén Itzá. De man verzekert ons ervan dat het. Iet duurder is en hij geeft ons tips voor de juiste ingang zodat we niet hoeven te wachten. Doen dan maar. Na een bak koffie rijden we weer verder. We hebben er geen lunch bij geboekt, dus we stoppen nog even bij de Subway. Hier spreekt iedereen alleen maar Spaans. Toch handig dat Bente, Sep en Mats de boel kunnen vertalen.
De man van de tickets had gelijk, we rijden er zo naar toe en zijn in no time in het park. We hebben de ingang aan de andere kant dus moeten even lopen naar de tempel. Wat indrukwekkend! Ook de andere bouwwerken zijn goed bewaard gebleven. We grappig: als je klapt krijg je een ander geluid terug. Meer informatie over Chichén Itzá kun je lezen op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Chichén_Itzá
We dolen zo'n 2 uur rond, het is ontzettend heet. We besluiten naar de uitgang te lopen, nog even iets te drinken en dan verder te rijden naar Merida. Onderweg hebben we een paar fikse onweersbuien. Het regent zo hard dat we aan de kant van de weg moeten stoppen.
Aangekomen in Merida, de hoofdstad van de provincie Yucatan met veel koloniale en Moorse invloeden, is het toch flink zoeken. De straten hebben hier geen namen, maar nummers. Als je het systeem één keer doorhebt is het goed te doen. De huizen buiten het centrum zien er vervallen uit. De verf is overal afgebladderd.Jammer, want het zijn mooie gebouwen. Ons hotel ligt midden in de stad. Het krioelt er van de mensen en het is een drukte van belang met auto's. Geweldig om te zien, maar het liefst lopend. Het hotel is eenvoudig, maar prima. We zetten ons spullen op de kamer en lopen richting centrum. Wat een mooie gebouwen! Morgen bij daglicht maar eens beter bekijken. We eten bij een heerlijk tentje en gaan weer vroeg onder de wol.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oma:
    16 juli 2018
    jammer dat het niet goed lukte per telefoon Proficiat met de verjaardag van Ma en Oma !!!