Bacalar - Tulum

24 juli 2018 - Tulum, Mexico

Om kwart over 6 zijn Tom en ik al op, we gaan kijken naar de zonsopgang boven het meer. Het is echt prachtig, de zon komt recht tegenover ons als een oranje bal op. De kleur van het water verandert van oranje naar roze naar blauw. Hoe hoger de zon komt, hoe meer verschillende kleuren blauw er in het meer verschijnen. Zeker de moeite waard van het vroege opstaan. We relaxen nog wat voor ons huisje tot de kinderen wakker worden. Het was warm vannacht, echt even wennen zonder airco. De buitentemperatuur komt ook 's nachts niet beneden de 24 graden.
Iedereen behalve ik gaat zwemmen in het meer. Ik probeer nog wat leuke foto's te maken. Rond half 10 is iedereen uitgezwommen en gaan we ontbijten. We worden verwend met veel fruit en een lekker eitje. Smaakt goed nu we toch al een paar uurtjes op zijn. We relaxen nog wat en om 11 uur vertrekken we richting Tulum, onze op één na laatste stek. Hier hebben we een boomhut gehuurd. Gelukkig is het maar een kleine 3 uur rijden, het schiet lekker op.
Denken we tenminste... tegen 2 uur zijn we al in Tulum, maar dan kunnen we weer onze accommodatie niet vinden. We vragen een taxichauffeur en hij denk dat hij het weet. In eerste instantie lijken we goed te gaan. Tom herkent de sfeer van de straat van Google maps. De chauffeur vraagt onderweg wel 10x of iemand weet waar het is. Heen en weer langs de lange kustweg. We zien veel leuke tentjes en winkeltjes. Echt super hip hier allemaal. Dan stopt de chauffeur en er gaat een poort voor ons open. Hem betaald en naar binnen. Blijkt het weer verkeerd te zijn! Nu zelf maar weer zoeken. We mogen op de telefoon van iemand kijken waar we moeten zijn. Een kilometer verderop, gaan dus maar weer. Als we daar aankomen blijkt ook dit het niet te zijn. We stappen uit en vragen wat rond. Uiteindelijk vindt Tom iemand die het weet, hij vertelt dat we weer anderhalve kilometer terug moeten en naar het bordje Uno moeten kijken, tegenover een groot hotel. Wij waren aan het zoeken naar The Mangrove Treehouse.... Eindelijk vinden we het na anderhalf uur zoeken. We lopen een poort in en gaan een worden een stukje rommelig bos door geleid. Dan zijn we er. Een mega boomhut! Helemaal zen hier tussen de bomen. De man die de weg wist had ook al gezegd dat het 'a very special place' zou zijn. Klopt helemaal! Absoluut geen luxe maar groot en het pakt je. De wc is een bril op een houten plank die eindigt in een lange buis. Het zaagsel staat ernaast omdat je niet door kunt trekken. Verder een simpele keuken en beneden zit wel een bubbelbad. Alles is gemaakt van gevonden materialen of zo. Hier gaan we het wel uithouden de komende nachten onder onze klamboe.
Als we een beetje geïnstalleerd zijn lopen we naar de overkant om aan het stand iets te drinken, erg gezellig met hangmatten en leuke zitjes.
Terug bij onze boomhut lopen Bente, Ties, Mats en ik naar de cenote die hier in de tuin ligt. Een cenote is een soort gat in de grond, een soort grot waar water in staat. Er zijn er in de provincie Yacatan ruim 3000 waaronder hele mooie. We moeten door een heel smal pad waar het stikt van de muggen, na een minuutje komen we bij de cenote. Die valt tegen. Donker water en niet echt fris. Heel anders dan we op foto's hebben gezien.  Hier gaan we dus echt niet in, snel terug naar de boomhut.
Nu nog even wachten tot de baas van de boomhut komt om wat dingen uit te leggen en daarna een tentje zoeken om te eten. Komt weer helemaal goed vandaag!