Dag 5 - Merzouga naar de Rozenvallei

31 juli 2016 - Skoura, Marokko

Rond 6 uur worden we wakker. Wat een bijzonder gevoel om buiten in de woestijn wakker te worden. Bente heeft helaas niet zo goed geslapen, maar de rest wel. We staan op om het kamp uit te lopen en een mooi plekje op een zandduin te zoeken. Van daaruit zien we de zon langzaam opkomen. Hierna gaan we terug naar het tentenkamp voor ons ontbijt. Alle matrassen en beddengoed is alweer opgeruimd en er staat voor ons een tafel met matrassen eromheen klaar met de ontbijtboel. We laten het ons goed smaken zodat we met frisse moed de kamelen weer op kunnen. De Spanjaarden zijn al eerder vertrokken, dus we zijn met z'n zessen en de kamelenman. Het is weer een mooie tocht, al vinden we anderhalf uur wel lang. De kameel van Ties heeft er vanochtend wel zin in, Ties kan zelf het laatste stuk met losse handen! Om half 10 zijn we terug bij het hotel en nemen de kinderen nog een duik in het zwembad. Tom en ik gaan even douchen en de koffers weer inpakken. Rond kwart voor 11 zitten de koffers weer op het dak van de 4x4 en vertrekken we met Hassan richting het westen. Al na een half uur maken we onze eerste stop en de stad Rissani. De airco moest gerepareerd en Hassan had voor ons een kleine rondleiding door de stad geregeld naar de zondagsmarkt. Vanuit de hele regio komen de Berbers op hun volgepakte ezel naar deze markt om hun spullen aan de man te brengen. Wat een feestje om dit te mogen zien! Een smeltpot van boeren burgers en buitenlui maar dan in het Midden Oosten. Er worden allerlei dieren verkocht, kruiden, fruit, groente, vlees en ga zo maar door. De ezels worden 'geparkeerd' op een special daarvoor bedoelde plek.
Na een uurtje vertrekken we weer. Onderweg zien we weer verschillende landschappen en vermaken we ons met de informatie die Hassan onderweg geeft. We hebben echt leuke gesprekken met hem over allerlei onderwerpen. Goed dat we deze toer doen, we leren erg veel over het land.
Een paar uur later arriveren we na de lunch in Tineghir. Hier maken we een klein uitstapje noordwaarts naar de Gorges du Todra. Tussen de rotsen zitten talloze families te relaxen op de 'eilandjes' in de rivier. We horen hier redelijk veel Nederlands praten. Uitkijken dus wat we zeggen... Na hier wat te hebben rondgelopen reizen we verder via de Dadelvallei naar de Rozenvallei. Blijft mooi om te zien dat er opeens in de geel-oranje gebieden een groene strook opduikt. In de Rozenvallei wordt van alles van roze rozen gemaakt, bijvoorbeeld rozenwater, rozencrème, etc. Zelfs de taxi's zijn hier roze. In deze plaats staat ook ons hotel, Kasbah Itran. Een eenvoudige wat hoger gelegen Kasbah met een prachtig uitzicht over de vallei. Een Kasbah is een kasteel met op iedere hoek een toren. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. De meeste zijn nog gebouwd van klei. Dit vergt veel onderhoud omdat ze snel beschadigd worden door water. We hebben 2 kamers in het hotel die eenvoudig op z'n Berbers zijn ingericht. Dus een heleboel kleden op de vloer en erg kleurrijk. Aan de buitenkant is de Kasbah tegen een berg gebouwd en heeft verschillende terrasjes met een super uitzicht. Ook hier zijn veel Nederlanders met Marokkaans bloed. We krijgen om 21.00 uur weer een heerlijk diner voorgeschoteld. Eerst soep, dan een salade, vervolgens een tajine van groente en gehakt en als nagerecht meloen. Jammer dat we niet zo'n trek hebben. We kleren nog wat in deze wederom WiFi-loze omgeving en genieten van de lichtjes in de vallei. We zijn allemaal moe van de reis en de nacht in de woestijn, dus om een uur of elf houden we het weer voor gezien.