Dag 4 - rondje Merzouga en Erg Chebbi woestijn

30 juli 2016 - Erg Chebbi, Marokko

We worden om 11 uur opgepikt door Hassan voor een kleine tour in de omgeving. Daarvoor kunnen we nog heerlijk zwemmen, dat is wel fijn met deze hitte. Het is hier nu laagseizoen, in het voorjaar is het veel drukker. Toch worden gevraagd onze spullen op de kamer van Ties en Bente te zetten. Geen probleem want we slapen de aankomende nacht in de woestijn en komen morgenochtend hier alleen terug om een douche te nemen.
We vertrekken om eerst op zoek te gaan naar fossielen. We rijden vandaag om de Erg Chebbie (de woestijn bestaande uit zandduinen. Het bijzondere aan deze woestijn is de oranjeachtige kleur) heen. Redelijk snel hebben we fossielen gevonden op grote stukken rots. We volgen eigenlijk geen wegen maar rijden midden door de 'zwarte woestijn' vervolgens gaan we thee drinken bij een nomaden familie. Zij leven nog in tenten van kamelenhaar en kunnen de inkomsten (over het algemeen een vrije gift) goed gebruiken. De kinderen zijn dol op spullen en snoep. Helaas hebben we niets bij ons. Toch blijken ze dolblij te zijn met een halve fles water. Het water is in no-time op en de fles wordt gebruikt om mee te spelen. De reis gaat verder naar een dorp waar met name mensen uit Mali wonen. Bij hen bezoeken we een optreden. Erg leuk om te zien. Toerisme is hier een grote bron van inkomsten, maar we hebben niet het gevoel dat we onder druk worden gezet. De mensen zijn hier eigenlijk met alles tevreden.
In Merzouga, de stad waar we in de buurt zitten, eten we een heerlijke lunch. Vooraf een tafel vol verschillende salades en daarna een Berberse Pizza, brood gevuld met groente en vlees. Wederom heerlijk gegeten! Op het laatste stuk stoppen we nog om sjaals te kopen voor onze tocht door de woestijn. Deze krijgen we van het bedrijf waar we deze 4-daagde tour hebben geboekt. Ook slaan we nog een paar flessen bevroren water is op advies van Hassan om mee te nemen de woestijn in. Rond half 5 zijn we terug bij het hotel en kunnen we dus nog lekker het zwembad induiken voordat we om 18.45 moeten verzamelen voor de tocht. Heerlijk bij deze temperatuur van 42 graden.
Keurig op tijd staan we klaar om te gaan. Onze sjaals worden om onze hoofden gedrapeerd tegen de stof en de zon. Het weer is goed, er ie niet veel wind. Samen met nog 4 Spanjaarden worden we op de kamelen gezet. Ties vindt het allemaal maar niets. Zijn kameel loopt voor de eerste keer met iemand op z'n rug mee in de karavaan en is nog een beetje ongedurig. 2 mannen lopen mee om de karavaan te begeleiden. Het zit allemaal niet super comfortabel maar is het eerste uur goed te doen. Prachtig om door de oranje duinen te gaan. De zon gaat steeds lager en de schaduwen worden langer. Erg mooi om te zien. De hitte valt gelukkig mee. We hebben er niet erg veel last van. Na een uur maken we een tussenstop. Hier gaan we op een duin de zonsondergang bekijken en kunnen we lekker van de berg af roetsjen met snowboards. Mooi om de zonsondergang te zien, alleen jammer dat er net een wolk voor de zon zit. We vervolgen onze weg naar het kamp. Dit is nog minstens een half uur en we zijn het zitten op de kamelen inmiddels best zat. In het donker komen we aan in het kamp. Wat ziet het er leuk uit! We worden ontvangen met thee en mogen gaan zitten op matrassen rond een lage tafel. Rondom het middenplein, dat vol ligt met vloerkleden, zijn verschillende ingangen naar de slaapvertrekken van kamelenhaar. Het is echter erg heet in de tenten, dus we besluiten buiten te gaan slapen. Na de thee komt het diner. Eerst Marokkaanse soep, daarna tajine met groente en kip en als toetje fruit. Het smaakt weer heerlijk! Na het eten komen de mannen met jambees om lekker muziek te gaan maken met z'n allen. Er wordt nog wat gedanst, we drinken nog thee en dan is het rond half 12 tijd om te gaan slapen. We liggen met z'n allen lekker op een rijtje en kruipen lekker onder de lakens. De sterrenhemel is geweldig! We zien miljoenen sterren en verwachten met dit uitzicht snel in slaap te kunnen vallen. In het kamp verderop wordt nog muziek gemaakt, maar dat is niet erg. Verder is het muisstil in de woestijn.

1. Oma:
    2 augustus 2016
    Dag Allemaal
    wat mooie verhalen en wat beleven jullie veel ,ik nu weer telefoon tv en internet ,dat is wel fijn

goetjes en tot de volgende belevenis