Palenque

22 juli 2018 - Palenque, Mexico

Gisterenavond zijn we toch nog maar het stadje ingelopen. Tom had weer een tentje via TripAdvisor gevonden, wat zouden we zonder moeten. We lopen er naar toe. Onderweg blijkt op het plein een soort miss verkiezing gaande te zijn. Er komen 5 verschillende teams aan in optocht. Ze hebben allemaal een auto met op de achterbak hun prinses. Als we teruglopen na het eten zijn de verkiezingen op het podium gaande. De dames dragen nu andere kleding, ze worden omgeven door een soort pauwenveren. Eten was trouwens prima, leuk tentje met live muziek. De jongens hebben zich nog een tijd vermaakt met de voetbaltafel die er stond.
Vanochtend is het eerste dat we doen fietsen huren, om 8 uur zitten we al op de fiets richting nationaal park. Onderweg ontbijten we bij hetzelfde tentje als we gisterenavond hebben gegeten. Hier nemen we zoals altijd weer de tijd voor en om half 10 zitten we op onze mountainbikes 2.0 😆 op weg naar de Mayastad Palenque. Het is 6,5 km fietsen volgens onze gegevens, het gaat soepeltjes heuveltje op heuveltje af. Als we er denken te zijn moeten we toch nog 4,5 km fietsen. Dit was nog maar de ingang van het nationaal park. Valt toch best tegen, want we moeten nu flink de berg op. Onderweg kopen we nog een paar flessen water bij. Nog een bochten en dan zijn we er! Eerst weer 6 flessen water kopen, we zijn nu al doorweekt van het zweet. We worden aangesproken door een aardige man die vraagt of we een gids willen. Onderweg zijn we al vaker aangesproken, maar dit hebben wee telkens afgewezen. Nul ijkt de man ons erg aardig en hij biedt een tour aan langs de tempels én door de jungle, in totaal 2 uur. We besluiten dit te doen, een hele goede keuze. Wat een mooie tempels! Erg indrukwekkend allemaal, zeker als je de verhalen erbij hoort. Over iedere tempel is 20 jaar gebouwd, te beginnen ergens voor Christus. Na koning Bakal, de bekendste is de stad verlaten, ze weten niet precies waarom. Waarschijnlijk door een epidemie. Op dit moment is slechts 3% van de stad blootgelegd, de rest is overwoekerd door de jungle. Dit laten ze zo, omdat ze niet willen dat alle flora en fauna wordt aangetast. Het verschil met Chichén Itzá is dat het hier ouder is en er meer bijzondere vondsten zijn gedaan. Dit is ook echt goed te zijn. De overblijfselen zijn veel mooier en doordat is in de jungle liggen ademt alles veel meer sfeer uit. Prachtig, we zijn diep onder de indruk. Onze gids verteld alles ook erg goed. Onze tour eindigt met ruim een half uur door de jungle wandelen. Hij wijst ons allerlei bomen en beesten aan en vertelt ook hier honderduit. Er lopen 2 Maya jongens mee die ook graag gids willen worden. Onze gids vertelt dat ze een uur lopen verderop in het oerwoud wonen en nog leven als Maya's, dat wil zeggen geen cola, geen alcohol en vegetarisch.
2,5 uur en 8 flessen water later zijn we terug bij de ingang. We kopen nog wat zoeters te drinken, hier hebben we wel behoefte aan. Nog iets te snacken en dan weer op de fiets. Het is inmiddels flink drukker geworden. Wat was het leuk! Hier zijn we voor gekomen. Onze gids vertelde dat de Mexicanen op zondag vrij entree hebben en de vakanties zijn ook nog eens begonnen. Wij als gringo's moeten gewoon betalen.
Terugfietsen... de kinderen zien er best tegenop en hebben er niet veel zin in. Maar we hebben natuurlijk geen keus. Na een uur zijn we terug bij ons hotel. Het koste flink wat kruim, zadelpijn, zere handen van het remmen, pijn in de benen van de te lage zadels. Nu heerlijk zwemmen en relaxen, dat hebben we nu wel verdiend! We besluiten dan ook vanavond in het hotel te eten en wat spelletjes te doen, niets mis mee. Morgen reizen we verder naar Bacalar, waar we voor 1 nacht een hotel hebben aan een prachtig meer. De laatste echt lange reis, niet erg want we hebben inmiddels al 1620 km afgelegd en niet altijd de makkelijkste.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Oma:
    23 juli 2018
    mijn e bike was wel lekker geweest ,maar wel een mooie tocht !!! liefs Oma het is hier ook warm rond de 30 graden alle dagen gr