San Cristobal

20 juli 2018 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Wat een geweldige stad is dit! Een ontzettend leuke sfeer, leuke tentjes, mooie gebouwen. Één van de leukste steden waar ik ooit ben geweest. De stad ligt op 2000 meter hoogte, dus de temperatuur is erg aangenaam, zo'n 22 graden overdag. We hebben in het hotel ontbeten. Wel grappig, Tom, Mats en ik hadden een normaal ontbijt en de rest een typisch Mexicaans ontbijt met taco's, burrito's en molletjes en flink wat saus.
Na het ontbijt lopen we lekker het centrum in, hier om de hoek. Het is veel minder druk dan gisterenavond. Toen hebben we nog gegeten bij een leuk Mexicaans tentje.
Vooral de verkoopsters lopen hier rond in Mexicaanse kleding. Ze verkopen kleurrijke kleding, bandjes, sjaals, poppetjes. We hebben het idee dat hier veel invloeden uit Guatemala zijn. Dat is hier ook niet ver vandaan. Iedereen is heel relaxed hier. Veel backpackers en andere toeristen, maar dat stoort niet. We lopen even naar een kerkje waar we een mooi uitzicht hebben op een deel van de stad. Daarna eindelijk echte taart van Bente! Die is hier genoeg te krijgen, op iedere hoek zit wel een koffietentje met taart in overvloed. De koffie komt hier uit de bergen en smaakt geweldig. Na de slappe jeul van de afgelopen dagen erg welkom. De vrouwen, dit zijn locals die behoren tot de Tzotzil- en Tzeltal-indianen en komen uit omliggende dorpen, die hier op straat hun handel verkopen hebben meestal hun kinderen bij zich die zelfgemaakte armbandje verkopen. Ik koop een sjaal en de rest van een jongetje wat armbandjes. Tom koopt van een meisje 2 boekenleggers. Handig voor in de e-reader 😆
De mensen vinden het niet leuk om gefotografeerd te worden. Als ze zien dat je met een toestel in de aanslag staat duiken ze weg. Toch lukt het ons wat leuke plaatjes te schieten. Helaas lukt het ons niet ze van het toestel op de telefoon of iPad te plaatsen, dus die houden jullie tegoed. We kwamen er vandaag ook achter dat we gisteren een flinke omweg hebben gemaakt. Dit deel stond ook niet meer duidelijk op onze wegenkaart. Dus net maar goed de reis voor morgen uitgestippeld die weer door de bergen gaat.
Na een pauze in ons hotel gaan Tom en ik nog even naar een Maya markt. De rest blijft in het hotel. Heerlijk om nog even rond te struinen. We kopen nog wat souvenirs, een paar indianen poppetjes van een vrouw die ze zelf heeft gemaakt en een hangmat. De poppetjes zien we ook verder nergens. Er is veel huisvlijt achter de kramen. Vrouwen die zitten te borduren, halen en breien. Leuk om te zien.
Na happy hour in het hotel (de hapjes zijn super lekker) gaan we naar een soort overdekte markt met allemaal eettentjes. Mats heeft deze vanmiddag al gespot en het blijkt een goede keuze, even na ons staat er een enorme rij bij de Italiaan waar we zitten. Op weg er naar toe staat er een groepje muziek te maken en we gaan even kijken. Er staan een heleboel mensen te dansen en het duurt maar even of Ties wordt opgehaald door een vrouw om mee te dansen. Hilarisch! Helaas krijg ik hier geen filmpjes geüpload, maar jullie houden 'm zeker tegoed. Hij krijgt een groot applaus van iedereen die er staat. Was geweldig om te zien.
Nu weer heerlijk ons nestje in. De dagen blijven vermoeiend en morgen weer een fikse rit door de bergen te gaan. Of we in Palenque WiFi hebben weet ik niet, dus het kan goed zijn dat we weer een paar dagen offline zijn.
San Cristobal, wat mij betreft de leukste stad waar ik ooit ben geweest ❤️

1. Oma:
    21 juli 2018
    weer een prachtig verhaal over de dansende Ties ,je kan zo een dansschool begunnen gt en geniet revan oma
  2. Marjet:
    21 juli 2018
    Heerlijk verhaal! En Ties kan geweldig dansen ( gezien via snap😜) Ben heel benieuwd naar de foto’s. Die moeten wel enorm kleurrijk zijn.