Dag 1 - Fez

27 juli 2016 - Fez, Marokko

Vanochtend liep om 5 uur de wekker af om te beginnen aan onze reis naar Marokko. De vlucht vanaf Eindhoven verliep prima. Volgens mij waren wij de enige passagiers aan boord zonder Marokkaans bloed. Al voor 10.15 uur (plaatselijke tijd, in Nederland 11.15 uur) zijn we geland op het vliegveld van Fez. Buiten staat keurig iemand op ons te wachten om ons, zoals afgesproken, naar het hotel te brengen. Het hotel ligt in de medina, dus we zullen het laatste stuk moeten lopen. Wederom worden we opgewacht door een medewerker van het hotel omdat we anders zullen verdwalen. 5 minuten later staan we in een ontzettend leuk hotelletje en worden we verwelkomd met een glaasje Marokkaanse thee. We hebben een ruime kamer die uit verschillende delen bestaat. De airco staat al aan, dat is wel even fijn.
We besluiten gelijk maar via het hotel een gids te regelen die ons een rondleiding door de medina kan geven. Alleen schijn je er hopeloos te verdwalen. Intussen eten we nog even een hapje in het hotelletje. Wel grappig, ze hebben er een kleine menukaart maar maken er niets zelf. Alles wordt aangerukt vanuit eetstalletjes in de buurt, zelfs de frisdrank.
Om 3 uur worden we opgehaald door de gids. Er is inderdaad niets teveel gezegd. Het is een wirwar ven steegjes. Hij laat ons een heleboel dingen zien. Moskeeën, een weverij, het verven van leer (hier staat Fez bekend om, de 'vaten' staan op de Unesco lijst), houtbewerking, een kruidenmannetje en ga zo maar door. Tom komt zelfs terug met een middeltje tegen snurken. Fez is echt een fascinerende stad. Enerzijds vies, iedereen gooit van alles op straat, anderzijds geeft het een 1000-en-1-nacht gevoel.
Na ruim 2 uur sjouwen in de hitte zijn we het wel zat en de gids brengt ons terug naar het hotel. Mats wil graag naar een groot winkelcentrum buiten de medina en we besluiten daar dan ook maar een hapje te eten. De chauffeur die ons vanochtend op heeft gehaald van het vliegveld brengt en haalt ons. We zijn allemaal moe en besluiten op tijd te gaan slapen. Welterusten!

1. Oma:
    28 juli 2016
    Dag Allemaal

Fijn iets van jullie te lezen ,zoals je ziet ben ik vroeg op ,het is de eerste Siepelmarkkt dan ben ik kraamvrouw vandaar,Bert en Hermien vertrekken vandaag ook .twee keer raden waar naar toe <<!!!!! ik hoop dat het spul voor het snurken heeft geholpen maar dat hoor nog wel.
    groetje s Oma
  2. Susan:
    28 juli 2016
    Dag familie Bodde,

Leuk dat jullie weer een dagboek bijhouden. Ziet er nu al veelbelovend uit.
    wij wensen jullie heel veel plezier en en hele fijne vakantie toe.
    Gr. Wilko, Susan Dirk en Nienke

PS Tom mocht dat potje echt helpen, dan bij deze zou ik ook graag een potje willen bestellen, haha.