Dag 2 - Fez

28 juli 2016 - Fez, Marokko

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we even voor tienen de medina in. We willen nog naar de Koran school op advies van de gids van gisteren. We besluiten na dit bezoek één van de hoofdstraten verder af te lopen dieper de medina in. Het is nog rustig. Veel winkeltjes zijn nog gesloten of de mensen zijn nog aan het schrobben. Het valt ons reuze mee hoe vaak je hier wordt aangesproken. Een duidelijk nee helpt prima als we toch worden aangesproken om iets te kopen. Nadat we de medina weer uit zijn nemen we een taxi naar het koninklijk paleis. Achter het koninklijk paleis ligt de Joodse wijk. Hier hangt een heel andere sfeer en alles is veel ruimer opgezet. Waar je in de medina veel ambachtslieden ziet die aan het werk (of aan het uitrusten) zijn in hun stalletjes, zie je hier vooral stalletjes met kleding. De ene jurk nog prachtiger versierd dan de andere.
Het is hier in Fez best lastig om een plekje te vinden om iets te drinken. Ze hebben hier goede koffie, maar de koffiehuizen zijn vooral geschikt voor mannen. Gisteren hebben we wel op een terras koffie gedronken, maar toen we er weg gingen zagen we pas dat Bente en ik de enige vrouwen op het terras waren. De ober drong er bij Ties ook echt op aan koffie te bestellen. Als man drink je dus koffie... We besluiten dus nog even langs de shopping mall te gaan voor een bak koffie. Hier kunnen we ook even weer tot onszelf komen. Het leven hier maakt toch allemaal wel veel indruk.
We nemen een soort tuktuk taxi terug naar de medina. De man zet ons af op een plek die we niet kennen. Hij spreekt geen Engels, dus we laten het maar zo. We lopen de medina in en zien tot onze verrassing dat hier wel een heleboel eettentjes zitten. Die hadden we nog gemist. Na wat rondgevraagd te hebben brengt een jongen ons naar het hotel voor een paar Dirham. Het blijkt vlakbij te zitten.
De rest van de middag brengen we door in het hotel. Dar Mansoura is een klein hotel met maar 4 kamers. We treffen hier een Nederlands stel. Zij hebben de woestijntocht al gemaakt die wij nog moeten doen. De truien die we hebben meegenomen tegen de kou in de woestijn schijnen overbodig te zijn. Ook 's nachts is het er erg heet.
De avond brengen we op advies door bij Chez Hakim, een restaurantje waar we op het dak kunnen zitten. Het eten is er heerlijk! Onze eerste tajine en couscous, maar zeker niet de laatste. Een wijntje bij het eten gaat hier niet lukken, alcohol is moeilijk te vinden in dit land. Vanavond weer op tijd naar bed. Morgen worden we om 9 uur opgehaald door Hasan. Hij zal ons de komende 4 dagen rondleiden. We zijn benieuwd! We weten dus ook niet wanneer we weer WiFi hebben. Zo gauw het kan brengen we jullie weer op de hoogte! Op de kaart kunnen jullie in ieder geval zien waar we de komende dagen zitten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade