Playa del Carmen - dag 3

30 juli 2018 - Playa del Carmen, Mexico

Keurig om 8 uur staan we beneden, maar helaas nog niemand die ons komt halen. Ook na 20 minuten niet, toch maar eens bellen. Ze komen eraan, maar staan bij het verkeerde hotel. Na nogmaals een belletje van iemand bij de receptie verschijnen ze eindelijk, een uur te laat. Na een heleboel excuses stappen we de minivan in. De gids belooft ons dat het helemaal goed gaat komen vandaag. Als eerste rijden we naar de kust waar een duik en snorkel plek is. Onderweg geeft de gids allerlei uitleg over het leven van de schildpad. Als we aankomen is het redelijk rustig, fijn. We krijgen onze zwemvesten, duikbrillen en flippers en stappen een bootje in om er iets verderop weer uit te gaan. Het is hier werkelijk prachtig! Mooi koraal en geweldig gekleurde vissen. We zien 3 schildpadden verscholen tussen de planten en eentje die net omhoog zwemt om adem te halen. Geweldig! Ties ziet 'm nog net met z'n koppie boven water geen. Wat een mooie beesten zijn het toch. De doorsnee is wel zo'n 80 cm. We hebben helaas geen foto's maar gaan dit nooit meer vergeten. Alleen Sep gaat niet zo lekker, hij wordt zeeziek van het gedobber op het water. De vissen vinden dat niet zo erg, die genieten er wel van 😉.
Na ongeveer een uur gaan we terug het bootje op en rijden we na een drankje richting een cenote. Ook hier is het prachtig. Volgens de gids één van de mooiste van Yucatan. Het is alleen wel erg druk, de Mexicanen hebben ook vakantie en betalen overal een stuk minder dan toeristen. Toch vermaken we ons hier prima. We kijken zo tot op de bodem en de visjes knabbelen 'lekker' aan onze voeten. De jongens springen nog een paar keer van de rots. Een hele happening, vooral als iemand niet goed durft worden ze flink aangemoedigd door de mensen beneden met een groot applaus als er toch wordt gesprongen. Als we zijn afgekoeld in dit heerlijke heldere, frisse water geeft de gids ons nog een kleine rondleiding met uitleg over de dieren die hier leven en de Maya achtergrond van de cenotes.
Na deze rondleiding staat er een lekkere lunch voor ons klaar op een kleine picknick plek. Koele drankjes, broodjes en heerlijk fruit. We eten nu voor het eerst drakenfruit, een soort kiwi maar dan roze. De schil is ook roze met groene randjes, vandaar de naam. Ook mijn favoriet, de pindarepen met suiker, ontbreekt niet. Het was een top-trip voor iedereen. Carlos, onze gids heeft nog een filmpje gemaakt. Ik zal proberen om onderaan de link te zetten.
Dat wat er nog over is van de middag willen we aan het zwembad doorbrengen. Na een half uur begint het echter te regenen, eerst zachtjes maar daarna steeds harder. We gaan maar naar ons appartement om spelletjes te doen. Dan breekt de hel los. Wat een onweer! Ongelooflijk harde donderslagen, zo hard dat er tegenover ons een autoalarm afgaat door het schudden. Ik heb het in Nederland nog nooit zo hard horen donderen. Gelukkig is alles na een uurtje weer rustig en maken we ons klaar om een hapje te gaan eten. Deze keer op advies van de poolboy die we gisteren tegen kwamen. Het is een open restaurant en ook hier weer een flinke rij voor de deur (al is die er niet). Het ziet er niet uitnodigend uit met tekeningen van Donald Duck op de muur. Na ongeveer 10 minuten wachten zijn we aan de beurt. We eten een heerlijke Mexicaanse maaltijd. Bijna onze laatste! Nog 2 nachten en dan vliegen we weer via Philadelphia naar Nederland. Als het goed is landen we donderdagochtend rond 8.45 uur.

1. Oma:
    31 juli 2018
    Het zit er bijna op wat gaat het snel !!
  2. Rianne:
    31 juli 2018