Polonnaruwa

27 juli 2017 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Na een goede nacht worden we in onze badkamer weer verwelkomd door een kikker. We zitten hier aan een meer en deze beesten komen via de afvoer omhoog. Gelukkig zijn het er niet veel, af en toe eentje. Mats slaapt bij ons en de rest ligt in een kamer naast ons. Zij hebben nog geen kikker gezien.
Het ontbijt is hier pure verwennerij, heel veel fruit (ananas, watermeloen, papaya, appel, banaan) vers fruitsap, ei naar keuze, worstjes, ham, toast, jam. We eten meer dan genoeg, kunnen we er even tegenaan. Om 10 uur vertrekken we naar de oude stad. Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als in Anuradhapura. In de 12e eeuw is hier ontzettend veel moois gebouwd. Na een oorlog is deze stad verlaten en in verval geraakt. Gelukkig is er een heleboel weer opgegraven. Inmiddels staat de stad op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Onze gids brengt ons eerst naar het gebouw waar we de entree tickets kunnen halen. Deze zijn niet goedkoop, er komen natuurlijk voornamelijk toeristen. De ticket bestaat eigenlijk uit 3 delen, de ruïnes liggen verspreid over een groot gebied. We bezoeken eerst het bijbehorende museumpje. We kunnen hier zien door middel van maquettes hoe de gebouwen er ooit uit hebben gezien. Ook hangen er foto's van begin 20e eeuw waarop te zien is hoe de ruïnes er toen uitzagen. Er is veel werk verzet! Na dit bezoek brengt onze chauffeur ons naar het eerste deel, wel grappig want het ligt eigenlijk aan de overkant van het meer waaraan ons hotel ligt. We bezoeken de ruïnes van de bibliotheek. De kinderen vinden het erg grappig om hier de 'backpack move' te doen (zie filmpje). Daarna gaan we verder naar het grote stuk. Hier staan heel veel ruïnes, van het paleis tot het zwembad, tempels, dagoba's (ronde tempels) en ook een paar Hindoeïstische tempels. Vooral Mats vindt al die tempels heel interessant. Hij gaat overal naar binnen. Dit is erg warm aan je voeten, want de slippers moeten uit. Ook de rest vermaakt zich goed. Onze laatste stop is bij Gal Vihara. Hier zijn in de 12e eeuw 4 immense Boeddha beelden uit een rots gehouwen. Prachtig om te zien! Ook hier moeten onze schoenen uit en moeten Ties en Bente hun knieën nog met een sjaal bedekken, zij hebben anders blote knieën. Het is jammer dat er nu een dak boven de beelden is gemaakt. In de clip van Duran Duran (save a prayer) zijn ze nog te zien zonder dak erboven. De clip is trouwens helemaal in Sri Lanka opgenomen. Als we het wel gezien hebben blijven we een eindje verderop toch nog hangen onder de schaduw van een boom. De bewakers zien er namelijk goed op toe dat iedereen zich aan de regels houdt: schouders en knieën bedekt, geen schoenen, geen selfies en ook geen foto's geposeerd voor de beelden. Als iemand dat toch doet komt er een vrouw met een fluitje en moeten de foto's worden verwijderd. Fascinerend om te zien hoe de voornamelijk Chinezen zich daar niet aan kunnen houden. Ze doen er alles aan om hun felbegeerde foto met de beelden in hun bezit te krijgen. Gelukkig is de bewaking erg streng, het fluitje horen we bijna onafgebroken (alleen nu er een groep Chinezen is, anders maar af en toe)
Na dit bezoek zijn we een uur of 4 op pad, dus vinden we het wel goed geweest. We rijden nog even langs een winkel om iets te snacken te halen. Onze chauffeur wil graag een pak koekjes, dus die halen we voor hem. Onderweg komen we langs een rivier waar mensen zich aan het wassen zijn. Mooi om te zien! Wat vind ik het toch geweldig om te zien hoe mensen leven in zo'n andere cultuur.
Terug bij het hotel duiken we lekker het zwembad in. In de verte zien we nog een olifant de stuiken uit komen. Helaas blijft hij bij de bosrand, maar het is toch heerlijk om vanuit het zwembad het beest te observeren. Aan het eind van de middag betrekt het en begint het te onweren. Echt hard regenen doet het niet, maar toch te hard om buiten te blijven zitten. Onder de overkapping (dit is het restaurantgedeelte) dan maar. Nog een paar potjes kaarten, douchen en dan eten. Tom en Sep hebben gisteren een vis besteld. Deze is vanochtend vroeg al in het meer gevangen, ze smullen er enorm van!
Ik heb vanmiddag al veel foto's en filmpjes geplaatst, dus dat ga ik nu niet meer doen. Welterusten! Morgen reizen we weer verder.

1. Moniek:
    4 augustus 2017
    Het ziet er allemaal prachtig uit zeg, heerlijk meegenieten zo!