Treinreis van Kandy naar Ella

1 augustus 2017 - Ella, Sri Lanka

We starten de dag rustig op. We moeten de trein hebben van 12.35 uur, aan deze trein hangt achteraan een speciale coupé met een panorama raam. Voor toeristen dus. We gaan 5,5 uur over ongeveer 150 km doen dus snel gaat het niet. We hebben alles gisteren nog even nagevraagd bij ons hotel, blijkbaar moeten we niet op het station van Kandy zijn maar een station net ervoor.
Na het heerlijke ontbijt gaan we onze tassen weer inpakken. We drinken nog een paar koppen koffie in de zon op ons balkon en om half 12 vertrekken we. Het is ontzettend druk in de stad. Het verkeer zit flink vast. Gelukkig zijn we uiteindelijk ruim op tijd bij het juiste station. Het valt ons gelijk op dat de mensen hier gewoon op de rails lopen, zelfs de monnik die de trein moet halen. Onze trein heeft bijna een half uur vertraging, maar om 1 uur vertrekken we dan toch. Alles klopt met onze gereserveerde plekken. Ties en ik zitten achteraan en Tom met de rest bijna vooraan. Zo'n zichtcoupé betekent natuurlijk wel dat we de hele weg achteruit rijden.
In het begin is het weer nog goed. We hangen lekker een beetje uit het raam te kijken naar de omgeving. De trein begint al snel te klimmen. Helaas wordt met het klimmen ook het weer steeds slechter en daarmee ook het zicht. Toch zien we hier prachtige stukken natuur, echt heel mooi. Na. Ongeveer anderhalf uur komen we aan bij de theeplantages. Het weer is hier iets beter en we kunnen weer wat meer zien. Gelukkig, want ook hier is het prachtig. Af en toe rijden we een veld vol theepluksters voorbij. Tegen de regen hebben ze allemaal een gekleurd stuk zeil over hun hoofd. Grappig is dat hier alle spoorwegovergangen worden bewaakt. Er staat een houten hokje bij en de bewaker sluit en opent handmatig de slagboom. Leuk om te zien! Onderweg stoppen we bij een heleboel kleine, Engels uitziende stationnetjes keurig met baskets met geraniums. Je hebt echt het gevoel dat je een heel eind terug gaat in de tijd. Af en toe komt er iemand  voorbij met iets te eten. Ties en ik kopen pinda's. De man doet ze keurig voor ons in een zakje. Tot onze verrassing is het zakje gemaakt van een beschreven bladzijde uit een schoolschrift! Echt heel grappig. Als we later nog wat gefrituurde hapjes kopen worden deze verpakt en een zakje gemaakt krantenpapier. Mooi dat dat kan!
Intussen is het flink afgekoeld. De ventilatoren gaan uit en de meeste mensen hebben een jas bij zich. Bij ons zit ons vest in de gewone bagage. Oeps, foutje! De jongens hebben het niet koud en ik weet gelukkig nog waar in mijn tas de sjaals zitten. Die zijn zo gepakt voor Bente en mij. Onderweg staat er regelmatig iemand in de deuropening van de huizen te zwaaien naar ons.
De trein heeft inmiddels zo'n anderhalf uur vertraging hebben Bente en Sep uitgerekend. Je kunt eigenlijk nergens zien waar je bent. Het enige aanknopingspunt is de stad Nuwara Eliya. Veel mensen verlosten hier de trein. Het landschap veranderd weer. Ook weer erg mooi! Langzaam wordt het donker en nu zijn we de treinreis allemaal eigenlijk wel zat. Het is inmiddels half 8 geweest, al 6,5 uur onderweg dus, als we weer een hele tijd stil staan. Daarna duurt het gelukkig niet lang meer, we zijn in Ella. We moeten onze tickets inleveren als we het station verlaten. Buiten staan tuktuks te wachten en we hebben er al snel 2 te pakken die ons kunnen wegbrengen. We rijden nog een eind de heuvel op. Bij onze accommodatie moet de tuktuk een scherpe bocht maken de berg verder op. De tuktuk waar Tom, Bente en Ties in zitten slaat bijna achterover met al die zware koffers! Gelukkig komen er snel wat mensen te hulp zodat het goed afloopt. We zijn verrast door onze accommodatie. Het is bij Sri Lankaanse mensen thuis. Ze wonen zelf beneden in een hele simpele woning en boven tegen de berg hebben ze 3 prima kamers gebouwd met alles erop en eraan. Wat een leuke plek weer! De mensen zijn super aardig en behulpzaam. We zetten onze spullen weg en na 10 minuten brengt de zoon ons naar Ella om iets te eten. We kunnen hem bellen als we klaar zijn. Wat een leuk stadje is dit! Er is één straat met allerlei eettentjes. Veel backpackers. We eten heerlijk in een gezellig tentje en kletsen nog lekker na over de treinreis en de Perahera van gisteren. Om half 11 gaan we richting onze kamer en duiken gelijk ons bed in. We hebben met de zoon afgesproken dat hij ons morgen naar een theeplantage brengt en daarna naar Udawalawe, onze volgende stop aan de rand van Yala National Park.