Kandy - Esala Perahera

31 juli 2017 - Kandy, Sri Lanka

Na een heerlijk ontbijt lopen we de heuvel weer af naar Kandy. Alles in de stad staat in het teken van het festival. We lopen een beetje rond, maar kunnen onze draai niet goed vinden. We besluiten koffie te gaan drinken in een deel van het Queens hotel. Wat een leuke tent, alsof je terug gaat in de koloniale tijd. Zelfs de kleding is nog in die stijl. Er zitten veel locals die er rijst met curry uit een bananenblad eten, met de hand. In ieder restaurant, hoe groot of klein ook, staat ook een wastafel om je handen te wassen. Zelfs bij Domino's pizza. Na een goede koffie voor ons en cola voor de kinderen kunnen we er weer tegenaan. Als we buiten komen hangt er een donkere wolk. Het begint te regenen en we vluchten een grote souvenirwinkel in. Hier vermaken we ons wel even. Met een volle tas komen we na de bui weer naar buiten. Dan pizza bij Domino's! Die hadden de kinderen gisteren al gespot, dus dat moest het worden. Daarna met de tuktuk terug naar het hotel om wat te relaxen. Tegen 5 uur vertrekken we weer voor de Perahera. We krijgen een lunchpakket van het hotel mee, omdat we eigenlijk het diner erbij hebben. We krijgen 6 doosjes gevuld met sandwich, cake, fruit, een kippenpoot en drinken. Even een grotere tas halen, want in de kleine gaat het niet passen. Keurig om half 6 melden we ons bij de vriend van Akila die de tickets heeft geregeld. De straten zitten al helemaal vol met mensen die hun vuilniszak op de grond hebben uitgespreid om op te zitten. Overal is weer politie. We worden naar onze plekken gebracht, een kleine tribune met plastic stoeltjes voor een winkel in sportprijzen. Een lekkere bijverdienste. Zij blij en wij blij met deze mooie plekken. Er valt intussen nog van alles te zien, van bussen tot vuilniswagens en tuktuks. De straat wordt tegen 6 uur helemaal schoongeveegd en nat gemaakt, waarschijnlijk voor de mannen met het vuur die de hele optocht om de 5 meter meelopen.
Om een uur of half 7 begint de Perahera met een keiharde vuurwerkknal. Wat is het mooi! Eerst komen er mannen met zwepen, daarna mannen met vuur. Het vuur brandt aan grote ringen die de lucht in worden gegooid en vervolgens weer worden opgevangen. Super om te zien! Er lopen zelfs hele kleine kinderen bij. Er komen verschillende groepen voorbij met trommels, fluiten en dansers. Ze dragen de mooiste kleding. Na iedere groep komen er één of twee olifanten voorbij met een prachtig kleed over zich heen. Zelfs de oren zijn bedekt. Op hen hoofd zitten lampjes en sommigen dragen een soort kroon op hun rug. Na bijna 3 uur is het voorbij, maar dan is het ook wel goed geweest. Het heeft intussen weer flink geregend, dus we zijn bij dat we droog konden zitten. De hele optocht bestond eigenlijk uit mannen en jongens, alleen op het laatst komen er een paar groepen met vrouwen en meisjes voorbij. We hebben genoten!
Met de tuktuk terug naar het hotel en nog even iets drinken op het balkon. We zijn er nu ook achter waarom er nergens bier te krijgen is: tijdens de 11 dagen van de Perahera mag er geen alcohol worden geschonken. Gelukkig liggen er nog een paar flesjes in de minibar ;-) De kinderen zijn moe en vertrekken naar hun kamer. Ik denk dat wij er zo ook maar in kruipen. Morgen een lange treinreis naar Ella.

1. Moniek:
    1 augustus 2017
    Wat een prachtige ervaringen toch allemaal. Heerlijk meegenieten op deze manier. Het ziet er werkelijk prachtig uit allemaal