Trincomalee - dolfijnen spotten

25 juli 2017 - Trincomalee, Sri Lanka

Om half 6 gaat de wekker, even wat kleren aan en dan vertrekken we naar het strand. Al voor 6 uur zijn we vertrokken met de boot. We hebben dezelfde schipper als gisteren. Onderweg komen we vissers tegen in hun kleine bootjes. Zij zijn de hele nacht op het water geweest om te vissen. Als het 's avonds donker is zie je hun lichtjes in de verte. Ze keren nu langzaamaan terug naar de kust om hun vis te verkopen. Na een kwartiertje varen langs de kust gaan we verder de zee op. Af en toe liggen we stil in de hoop dat er dolfijnen voorbij komen. Dit duurt een hele tijd, maar uiteindelijk lukt het toch! Wat een mooie beesten! Het si hier wel erg druk met bootjes toeristen, denk wel een stuk of 25. De mannen die de bootjes besturen krijgen onderling een beetje ruzie, iedereen wil er het beste voor liggen. Onze schipper is dat na een tijdje wel zat en vertrekt in een andere richting. We varen zeker 10 minuten, maar nu zitten we op een plek waar maar 5 boten zijn en echt ontzettend veel dolfijnen! Ze zwemmen in groepen vlak langs ontzettend boot, prachtig! Op deze plek is ook soms een walvis te zien, maar vandaag helaas niet. Al die dolfijnen maakt het meer dan goed, we hadden het niet willen missen. Uiteindelijk zijn we iets na achten terug aan het strand, na een hotseknots-over-de-golven terugweg. Tijd voor een ontbijt! Als we dit op hebben willen de kinderen terug naar bed. Of ze gaan slapen vraag ik me af, maar goed laat lekker gaan. Het is nu nog redelijk koel, dus Tom en ik besluiten te lopen naar de pinautomaat 2 km verderop. Wat is vind ik het toch heerlijk om hier langs de weg te lopen! Er is zoveel te zien en te horen. Kraampjes met fruit, standjes met van alles en nog wat, fietsers, brommers, tuktuks, van alles door elkaar. Personenauto's zie je hier weinig. Slechts 1 op de 25 ongeveer. De mensen zijn onderweg allemaal vriendelijk en al helemaal als je geld bij ze uitgeeft. Terug bij ons huisje besluiten we een bak koffie te drinken om de hoek aan het strand. Helaas zijn zij tussen ontbijt en lunch gesloten, dus lopen we maar verder naar Fernando's. Het is nog maar 11 uur en boven zijn nog plekjes vrij! Hier lig je heerlijk op wat kussens met uitzicht op zee, super! Na een tijdje appt Bente waar we zijn en ook zij komt. Kan ze gelijk wat handdoeken meebrengen en de zonnebrand. We blijven hier de rest van de dag hangen, een plekje in de schaduw geef je hier niet zomaar weg. De jongens komen ook en vermaken zich samen met Bente tijdenlang in de golven. Die zijn hier hoog en je kunt je er heerlijk op laten meevoeren. 'Golven vieten', door Sep bedacht en inmiddels wegen we allemaal wat hij bedoelt. Aan 4 bedjes boven hebben we dan ook meer dan genoeg. Wat een relaxed leven zo! We zitten hier eigenlijk een stukje boven Trincomalee, Uppuveli Beach heet het strand hier. Trinco zelf zijn we eigenlijk niet in geweest. Het was hier zo fijn. Wel veel toeristen maar nog steeds absoluut niet druk. Vanavond nog ergens een hapje eten, maar eerst nog even een paar potjes bullshitten, een kaartspel dat Bente ons heeft geleerd. En dan gaan we morgen weer verder. Om 11 uur worden we opgehaald door onze gids/chauffeur als het goed is.... op naar Polonnaruwa!