Anuradhapura

22 juli 2017 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vanochtend al om 8 uur ontbeten en daarna onze spullen gepakt. We hebben een taxi gereserveerd naar Trincomalee, omdat we hier nog eerst wat tempels willen bekijken. Als we met onze spullen naar beneden lopen zien we wel een stuk of 20 apen over de muur van het hotel rennen, super natuurlijk! Om half 10 rijden er weer 2 tuktuks voor. Zij zullen ons langs de tempels brengen waar we naar toe willen. Deze stad is al 400 voor Christus gesticht.. rond het jaar 1000 werd de stad door iedereen verlaten en raakte alles overwoekerd door het oerwoud. Tegen het eind van de 19e eeuw zijn de Engelsen begonnen met opgravingen van de ruïnes, hieraan wordt nog steeds gewerkt. Voor boeddhisten is dit één van de heiligste plaatsten van het land.
We bezoeken eerst de bodhiboom, een soort vijgenboom, die een loot is van de boom uit Noord-Indië waaronder volgens de boeddhisten Boeddha 2500 jaar geleden de verlichting bereikte. Het is er erg druk, maar weinig toeristen. Mooi om te zien hoe de mensen hier offers brengen, vooral bloemen maar ook oranje doeken voor de monniken en om de tempel mee te versieren. De meeste mensen zijn gekleed in het wit. Dit heeft volgens onze tuktuk chauffeur te maken met eeuwige jeugdigheid. We mogen hier niet naar binnen met korte broek, dus onze dunne shawls komen uit de tas. Hier zijn de boys niet echt blij mee, maar ach, we zijn niet de enigen.... ook onze slippers moeten uit. De stenen zijn erg heet, een beetje doorlopen dus. Vervolgens lopen we naar de Sri Maha Bodhitempel, een prachtige imposante witte dogaba (ronde koepel waar je niet in kunt). Ties praat nog met een man die hem vertelt hem dat in de tempel 20% van de botten van Boeddha liggen en dat de gouden punt bedoeld is voor Boeddha in de hemel, hij kan de tempel dan makkelijk zien. Als je hier staat te kijken zijn er vaak mensen die naar je toe komen om iets uit te leggen.
Na een uur of 2 vinden we het wel genoeg geweest, we laten de overige tempels voor wat ze zijn. We hebben zin in een goed bak koffie (in het hotel was de koffie niet echt goed) en vragen dit aan de chauffeurs. Ze brengen ons naar een tentje waar we mierzoete koffie krijgen. Het is hier heel normaal dat je chauffeurs dan ook koffie geeft. We betalen uiteindelijk voor 4 koffie, 2 grote flessen water en 3 cola 450 roepies, dat is nog geen €3,00. Voor onze 3 uur durende rit met uitleg bij de tempels betalen we ongeveer €7,50. Fooi geven is dan ook geen probleem.
Het is erg warm. Op de weerapp in Nederland stond eigenlijk alleen maar bewolking, dit klopt niet. Iedere dag is de lucht strak blauw, tot nu toe hebben we één keer 's nachts een flinke bui gehad. We gaan nog even terug naar het hotel om te zwemmen, onze spullen staan hier ook nog. Om 2 uur komt de mini-van om ons naar het strand van Trincomalee te brengen. Het schijnen erg mooie stranden te zijn waar het erg rustig is. We zijn benieuwd! Ik hoop dat de WiFi er een beetje oké is, zodat we weer nieuwe verhalen kunnen plaatsen. Tot de volgende keer!

1. Oma:
    22 juli 2017
    Dag Allemaal ik geniet met jullie mee,trouwens de doeken om de benen staan heel charmant , lieve groeten van oma