Sigiriya rots

29 juli 2017 - Sigiriya, Sri Lanka

We hebben allemaal goed geslapen. Het was gisteren toch even spannend, vooral voor Bente en Mats, of er niet veel enge beesten zouden zitten. Dit viel gelukkig reuze mee, nergens last van gehad onder de klamboe. Vanochtend vroeg liep er wel een aap of zo over ons dak, dus we waren keurig op tijd wakker. Om half 7 zaten we al aan de ontbijttafel. We moeten nog even wachten maar dan komen de gebakken eieren, toast, fruit en jam weer op tafel. Om 7 uur zijn we startklaar, maar helaas is Akila er nog niet. Nog even wachten dus. Om 7.15 uur rijden we weg en 10 minuten later staan we bij de ingang van de rots. Akila heeft een gids voor ons geregeld en hij omzeilt heel handig (nou ja, eigenlijk gewoon brutaal) de rij bij de tickets. We gaan op pad. De gids vertelt van alles over de rots en het paleis dat hier ooit bovenop heeft gestaan. Hier beneden is de tuin er nog een overblijfsel van. Er zijn ruïnes van wel 4 baden waar de 500 vrouwen van de prins konden baden. Het water dat van de berg afkwam werd met een vernuftig systeem naar de baden geleid. We starten ongeveer tegelijk met een school. De kinderen lopen allemaal keurig in hun uniform en vooral de meiden lopen te giechelen als we hen inhalen. Sommige kinderen willen onze naam weten. Leuk! De klim gaat beginnen. Ik zie er best een beetje tegenop, net een beetje te vaak gelezen dat het niet geschikt is voor mensen met hoogtevrees. Uiteindelijk valt het allemaal reuze mee. De wenteltrap halverwege naar de fresco's (wolkenmeisjes, meisjes met een ontbloot bovenlichaam. Hier mag niet worden gefotografeerd) skip ik. Doordat we zo vroeg zijn kunnen we goed doorlopen. Na ruim een half uur staan we al boven. Wat een prachtig uitzicht! Het is een plateau met overblijfselen van het paleis, je hebt aan alle kanten een prachtig uitzicht. Geweldig! De kinderen vinden het ook erg mooi en ook zij vonden de klim meevallen. Een beetje jammer dat onze gids opeens nogal haast heeft en voor we het weten zijn we alweer bezig met de afdaling. In het begin best eng op de ijzeren trappen, naar bij de stenen trappen gaat het een stuk beter. Wat was het mooi! Hopelijk kan ik wat foto's inladen, want de WiFi is hier slecht.
Het is nog maar iets na negenen als we weer beneden zijn. We vragen Akila of hij een tentje weet met goede koffie (liefst espresso). Die heb je hier niet veel. Meestal krijg je oploskoffie of zoete koffie. Zo'n tentje weet hij en we kunnen heerlijk genieten van onze espresso en cappuccino. De kinderen een flesje cola (voor 34 cent) en Ties natuurlijk een verse watermeloen sap. Ik denk dat hij minimaal een watermeloen per dag opdrinkt ;-) Bente vindt dit trouwens ook erg lekker.
Het is nog vroeg en Akila stelt voor om nog wat 'handcraft shops' langs te gaan. Chauffeurs ontvangen hier vaak geld voor als ze toeristen binnen brengen. Hetzelfde geldt voor restaurants. We zijn voor, we hebben hier eigenlijk nog niets gekocht en het is altijd leuk om te zien hoe lokale producten gemaakt worden. Eerst gaan we naar een winkel met zijde. We krijgen een film te zien over de zijderups en hoe de stoffen gemaakt worden. Daarna laten ze bij Bente zien hoe je een sari moet vouwen/knopen/draperen. Het is een lap stof van wel 6,5 meter lang. Ze krijgt een kort shirtje aan en een dun lapje van katoen om haar middel. Dan wordt alles mooi gevouwen en gedrapeerd. Ik heb al geprobeerd het filmpje te uploaden, maar dat is nog niet gelukt. Inclusief stip op haar voorhoofd ziet ze er prachtig uit! De zijden doek kost bijna 100 dollar (afdingen kan nog) dus we doen het maar niet. Wel kopen we een sjaal en wat shirtjes voor Sep en Mats. Iedereen blij! Vervolgens gaan we verder naar een winkel met sieraden. De stenen die worden gebruikt worden gedolven uit de grond. Eerst krijgen we weer een filmpje te zien hoe de mijn met de hand wordt gegraven. 15 meter diep met gangen tot 20 meter. Knap staaltje werk! Hieruit worden de stenen naar boven gehaald en gewassen. De saffieren worden eruit gehaald. We zien in een piepklein museum de mijn en in een atelier hoe de stenen worden bewerkt en geslepen. Daarna moeten we natuurlijk mee naar de winkel. Wat een prachtige sieraden. De kleurrijke stenen zijn belegd in zilver, goud of witgoud. Bente zoekt een hele mooi ring uit met een witte saffier. Helemaal bij natuurlijk! De jongens vinden dat zij dan straks thuis wel een nieuwe tv mogen voor bij de PlayStation. Deze is nl stuk. Grapjassen :-)
Genoeg geld uitgegeven en terug naar onze boomhut. We krijgen eerst een heerlijke lunch voorgeschoteld. Smullen dus. Daarna tijd om te relaxen. De kinderen zoeken de WiFi op en wij zitten heerlijk in de boomhut naar de apen te kijken. Wat een leuke beesten! We hebben hier een bak die kan worden afgesloten om het eten in te doen, anders komen de apen alles weghalen. De tassen laten we voor de zekerheid ook maar zoveel mogelijk dicht en we laten zo weinig mogelijk slingeren. Scheelt morgen ook weer met pakken.
Er staan hier een paar fietsen en we vragen of we die kunnen lenen. De kinderen willen niet mee, dus we gaan met z'n tweeën op pad. Onderweg zijn er allerlei kinderen die "hello, how are you?" roepen. We fietsen wat rond en komen werkplaats in houtbewerking uit. Er zit natuurlijk ook een winkel bij en we scoren een hele mooie olifant van 40 cm hoog. Erg mooi bewerkt, super blij mee. We drinken nog even een kop koffie bij het tentje van vanochtend, de mensen zwaaien al naar ons als we aan komen fietsen, ze herkennen ons en er volgt weer eens een leuk gesprek. Iedereen is hier nieuwsgierig naar je, dat levert hele leuke gesprekken op. Na de koffie fietsen we snel naar de boomhut terug omdat het anders eerder donker is. Als we terugkomen blijkt dat Sep z'n teen flink heeft gestoten. Die eerst maar verzorgen en verbinden. Hij heeft er flink last van. Na een heerlijk verfrissende douche kunnen we om 7 uur aan tafel. Wederom is het een verrassing wat we krijgen. Het smaakt weer geweldig. Na het eten gaan de mannen lorissen spotten met iemand van onze accommodatie. Bente en ik gaan niet mee omdat Bente hoofdpijn heeft. Ze zag het toch al niet zo zitten ;-) Een loris is een aap-achting beestje zonder staart dat alleen in Sri Lanka leeft. Het is een nachtdier met hele grote ogen. De jongens krijgen allemaal een rood nachtlampje om hun hoofd. Hiermee reflecteren de ogen van de loris goed en schrikt het het beestje niet af. Als ze terugkomen hebben ze een erg leuke tocht gehad. Ze hebben 2 baby lorissen en 2 volwassenen gespot. De moeite waard dus. Bente en ik hebben nog een paar potjes Set gedaan en nu vertrekken we allemaal naar onze boomhut om te gaan slapen.