Een dag in Phitsanulok

28 juli 2015 - Phitsanulok, Thailand

Het was voor de mannen de bedoeling vandaag te beginnen met een workout in de fitness ruimte, maar de natuurlijke wekker was niet afgegaan, dus zat dat er vandaag niet in. Angelique heeft wel eerst gezwommen. Daarna een heerlijk ontbijt, echt verwennerij. Je kon zelf je smoothies samenstellen en er was een kok aanwezig. Vervolgens spullen pakken en op pad... Vandaag willen we naar de grootste tempel van de stad, Wat Phra Si Rattana Mahathat (een Wat is een tempelcomplex). We besluiten te gaan lopen, maar dat blijkt niet zo'n goed plan. Als we ongeveer 20 minuten op pad zijn stopt er een man. Hij is leraar Engels en heeft 6 jaar in Engeland gewoond. Hij geeft aan dat het nog wel een half uur lopen is naar de tempel en biedt ons een lift aan die we graag accepteren. Onderweg vertelt hij van alles over de stad en wijst ons plekjes om naar toe te gaan. Echt helemaal super! Als hij ons heeft afgezet bij de tempel wil hij graag een foto met ons. Geen probleem. We hebben al gemerkt dat vooral Mats het hier erg "goed doet" met z'n sproetjes. In Bangkok werden er zomaar foto's van hem gemaakt.
We zijn onder de indruk van de tempel, vooral de grootste bronzen vergulde Boeddha van Thailand is prachtig! Het is hier niet erg toeristisch en de meeste mensen die hier komen zijn ook echt op bedevaart. We komen weinig Europeanen tegen.
Na een uurtje hebben we het wel gezien. De kinderen hebben bedacht dat ze naar een groot winkelcentrum willen. Er moet een bal komen voor in het zwembad. We regelen een tuktuk voor 6 personen die ons er wel naar toe wil brengen. We hebben de grootste lol, want Tom past niet in de tuktuk, hij is te lang en moet helemaal gebogen zitten. Uiteindelijk zet de chauffeur ons af bij een verkeerd winkelcentrum en heeft hij zelf de grootste lol. Voor 600 BAHT (nog geen €2,-) heeft hij ons maar een kilometer verderop gebracht ;-) Na even te hebben rondgelopen in dit winkelcentrum toch maar een taxi genomen naar het andere winkelcentrum. Hier hebben we gelukkig een oplader kunnen vinden voor ons fototoestel (thuis nergens te vinden). Ook hebben we nu een bal. Terug in ons hotel willen Tom en ik graag een massage. Ze beloven ons te bellen of te halen bij het zwembad. Na een uur is er nog niemand, dus Tom gaat even vragen. Helaas heeft de masseuse pas om 20.00 uur vanavond tijd, maar dan willen wij naar de nachtmarkt. Dit schijnt typisch Thais te zijn: slecht nieuws brengen durven ze niet. Volgende keer beter!
Om een uur of half 8 zaten we weer in de taxi. De nachtmarkt viel tegen. Uiteindelijk zijn Ties en Sep geslaagd voor een cap en Bente nog voor een jurk. Tegen tienen waren we terug in het hotel, nu nog even een afzakkertje op ons heerlijke balkon. We zullen dit hotel, in tegenstelling tot de stad Phitsanulok,  zeker gaan missen! We wachten af waar we morgen in Sukhothai weer terecht komen.

1. Oma:
    28 juli 2015
    Lieve Allemaal
    Wat leuk idere keer die mailtjes, ik beleef de hele reis.op deze manier met jullie mee,ik heb het idee dat jullie het best naar ,jullie zin hebben

Groetjes. Oma